Tips til at få selvstændige børn

Lad dit barn gør tingene selv

Når du skal hjælpe dit barn med at blive mere selvstændig, skal du være forsigtig med at gøre alt for dit barn. For eksempel med at tilbyde dig barn din hjælp med alting. Med at binde skoene, hjælpe med at lave deres lektier, eller smøre madpakken til næste dag. Der går ikke lang tid, før dit barn så småt begynder at forvente at du enten altid hjælper, eller simpelthen at han/hun ikke kan noget selv.

Når vi som forældre hjælper vores børn, er det naturligvis fordi, det er en integreret del af det at være forældre. Men hvis vi bliver ved med at tage over, og gøre alt for vores børn, ender de med at være alt for afhængige af vores hjælp og tilstedeværelse.

Når vi selv gør ting for vores barn, er det ikke af ond vilje, det er naturligvis hurtigere at gøre tingene selv, og det er derfor fristende simpelthen bare at tage over.

Men et godt råd er at lade være med dette, og i stedet opfordre barnet til at gøre ting selv, så dit barn kan blive mere selvhjulpen. Hvis du ikke gør dette, kan du risikere at hindre dit barns naturlige skridt imod selvstændighed.

Lad barnet tage del i de daglige pligter

Alle medlemmer af familien spiller en rolle for at få tingene til at køre i husstanden. Når vores mål er at opdrage selvstændige børn, er der helt grundlæggende færdigheder, de har brug for at lære, for at blive velfungerende voksne. Ting som grundlæggende madlavning, hvad er sund kost, rengøring, vaske tøj og rydde op efter sig selv. Opgaver, som alle sammen er nødvendige og vigtige at lære.

Jo yngre dine børn er, når du så småt begynder at inddrage dem i husholdningen, og de daglige opgaver, jo bedre. Der er intet problem i at give barnet opgaver i en tidlig alder, så længe opgaverne bare er alderssvarende.

At kunne mestre og klare opgaver selv, hjælper dine børn med at indse, at de er uundværlige i familien. Deres selvtillid og selvværd vokser også, og det er en positiv spiral, som opmuntrer dit barn til at gøre endnu mere for at blive endnu mere selvstændig.

Author

Comments are closed.